Het opzeggen, verlengen en afkopen van mobiele telefoon contracten

Contract opzeggen, contract verlengen of contract afkopen Wanneer en onder welke voorwaarden een abonnement (vervroegd) kan worden opgezegd verschilt per provider. De informatie hierover is helaas niet altijd even toegankelijk. Daarom is per provider een overzicht gemaakt van wanneer je je contract kan opzeggen of verlengen en tegen welke voorwaarden een abonnement vervroegd opzegbaar is. Het afkopen van een abonnement is vaak niet voordelig omdat je de kosten zonder een eventuele aanbieding moet terug betalen. T-Mobile heeft een early renewal programma waardoor je wel eerder kan overstappen. Met Vodafone NEXT kun je van telefoon wisselen wanneer je wilt.

Bekijk de voorwaarden van alle mobiele providers

» KPN» Telfort» Hollandsnieuwe
» Vodafone» Ben» Ziggo
» T-Mobile» Simyo» Simpel
» Youfone» Tele2

Het afkopen van een contract is vaak onvoordelig

Je bent niet meer tevreden met je huidige toestel, je abonnement past niet meer bij je belgedrag of je bent niet tevreden over het bereik en de service bij je huidige provider. Dit kunnen allemaal redenen zijn waarom je van je huidige abonnement af wil. Het lijkt dan een logische keuze om je abonnement af te kopen en bij een andere provider een nieuw telefoonabonnement af te sluiten. Toch pakt dit uiteindelijk vaak onvoordelig uit. Je betaald bij het afkopen van een contract meer dan wat je zou betalen dan wanneer je het contract zou laten doorlopen. De databundels en belminuten die je normaal zou ontvangen zijn niet te gebruiken. Een abonnement vervroegd opzeggen met nummerbehoud kan door een nieuw abonnement aan te vragen bij een andere provider, en hierbij duidelijk te vermelden dat je akkoord gaat met de afkoopsom en dat je je nummer wil behouden.

Contract verlengen en contract opzeggen

Bij sommige providers kan je al eerder je contract opzeggen. Vanaf wanneer je je huidige contract kan verlengen verschilt per provider. Mobiele abonnementen mogen niet meer stilzwijgend worden verlengd met bijvoorbeeld een of twee jaar. Na afloop van je abonnement wordt je abonnement omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Zo wordt voorkomen dat je opeens zonder mobiele telefonie zit. Deze abonnementen hebben geen einddatum, en zijn daarom maandelijks opzegbaar. Wanneer je je huidige contract wilt opzeggen en de contractsduur is verlopen geldt bij alle providers de standaard opzegtermijn van een maand.

De berekening van de afkoopsom

Het afkopen van een abonnement kost in het algemeen meer dan dat het oplevert. Je betaalt namelijk de verschuldigde kosten in een keer zonder hier belminuten, sms’jes of data voor terug te krijgen. Ook zijn de kortingen die je hebt gekregen op het maandelijkse te betalen bedrag niet altijd meer geldig. Sommige providers rekenen hiervoor ook administratiekosten. De totale afkoopsom wordt als volgt berekend:

“De abonnementskosten voor de resterende periode van je contract (zonder korting) + eventuele administratiekosten’.

Berekening afkoopsom bij contract opzeggen Voorbeeld: Stel je wilt een mobiel contract bij KPN vervroegd opzeggen. Je betaalt elke maand € 17,50. Deze € 17,50 is inclusief korting. Zonder korting zijn de maandkosten € 22,50. De looptijd van het abonnement is twee jaar, waarvan op dit moment 16 maanden zijn verstreken. De resterende abonnementsperiode is dus 8 maanden. Wanneer je het abonnement laat doorlopen betaal je de resterende periode € 140 (8 maanden x € 17,50) aan abonnementskosten. De afkoopsom van het abonnement wordt dan: 8 maanden (resterende periode) x € 22,50 (eventuele abonnementskosten) + € 25 (administratiekosten) = € 205. Het afkopen van het abonnement is dus maar liefst € 65 duurder.

Vergelijking mogelijkheden abonnement verlengen, abonnement opzeggen en het afkopen van het abonnement

In onderstaande tabel staat voor alle telefoonproviders vermeld wanneer het bij welke provider mogelijk is het contract te verlengen, het contract kan opzegbaar is en onder welke voorwaarden het mogelijk is het abonnement kan af te kopen. Je nieuwe provider kan je huidige contract voor je opzeggen wanneer je een nieuw contract aangaat.

Abonnement verlengenAbonnement opzeggenAbonnement afkopen
4 maanden voor einde contractEen maand voor einde contractResterende abonnementskosten zonder korting
+ € 25 administratiekosten
AltijdEen maand voor einde contractResterende abonnementskosten
3 maanden na ingang contract met Early Renewal service € 71,12 of 4 maanden voor einde contractEen maand voor einde contractResterende abonnementskosten
4 maanden voor einde contractEen maand voor einde contractResterende abonnementskosten
+ € 24,95 administratiekosten.
4 maanden voor einde contractEen maand voor einde contractResterende abonnementskosten
3 maanden voor het einde van het contract én 3 maanden na het ingang van het contract*.Een maand voor einde contract.Resterende abonnementskosten
9 maanden nadat je contract is ingegaan.Twee maanden voor einde contract.Resterende abonnementskosten
4 maanden voor einde contractEen maand voor einde contractResterende abonnementskosten
3 maanden voor einde contractEen maand voor einde contractResterende abonnementskosten
n.v.t.Maandelijks opzegbaarn.v.t.
90 dagen voor einde abonnementEen maand voor einde contractNiet mogelijk
*Enkel mogelijk bij een telefoonabonnement, je bent verplicht de resterende toestelkosten af te kopen.

Vier maanden voor einde contract verlengen bij KPN

KPN hanteert een standaard opzegtermijn van een maand. Het contract opzeggen kan uiteraard gratis wanneer het contract verstreken is. Als een contract vervroegd wordt beëindigd wordt een afkoopsom berekend. Kortingsacties zijn hierbij niet geldig. Over elke resterende maand worden dus de volledige abonnementskosten zonder korting berekend. Ook betaal je € 25 administratiekosten. Een abonnement kan bij KPN vier maanden voor de einddatum worden verlengd. Het abonnement eindigt dan 2,5 jaar later. Er bestaat geen mogelijkheid om een abonnement af te sluiten en deze later in te laten gaan. Wanneer een abonnement met toestel wordt afgesloten ontvangt u het toestel altijd direct. Een abonnement aanvragen met nummerbehoud kan tot maximaal twee kalendermaanden voor de einddatum van het huidige contract worden aangevraagd.

Vodafone: een nieuwe telefoon wanneer jij dat wilt

Met Vodafone NEXT kun je een nieuwe telefoon nemen wanneer jij dat wilt. Je kunt kiezen of je daarbij je oude telefoon inlevert voor een kleine vergoeding. Je contractduur gaat opnieuw in wanneer je voor Vodafone NEXT kiest. Na de einddatum van het contract wordt door Vodafone een opzegtermijn van een maand gehanteerd. Wanneer het abonnement voor het einde van de contract datum wordt opgezegd betaal je een afkoopsom. Deze bestaat uit al het abonnementsgeld voor de resterende maanden waarin het contract loopt. Ook hierbij zijn kortingen op het abonnement niet geldig. Dit bedrag moet in een keer worden voldaan. Er worden hiervoor geen administratiekosten in rekening gebracht. Vier maanden voor de huidige einddatum van de abonnements-overeenkomst kan je het contract verlengen. Wanneer een nieuw abonnement bij Vodafone wordt afgesloten voordat het oude abonnement bij Vodafone is afgelopen gaat deze direct in. Wanneer het nieuwe abonnement qua kosten voordeliger is dan het huidige abonnement, gaan het nieuwe abonnement en de voorwaarden na afloop van het huidige contract in. Je oude en het nieuwe abonnement overlappen elkaar dan niet.

Unieke Early Renewal service bij T-Mobile

Early renwal bij T-Mobile Het is mogelijk om vanaf vier maanden voor het einde van je contract het contract te verlengen. Als je eerder wilt vernieuwen kan je voor € 71,12 gebruik maken van de Early Renewal service van T-Mobile. Dit is mogelijk als je huidige contract langer dan drie maanden loopt, alle facturen zijn betaald en er niet al een bestaande Early Renewal is die nog in moet gaan. Je gaat hierbij akkoord met een nieuwe contractperiode van een of twee jaar. Deze nieuwe contract periode gaat in na afloop van je huidige contract periode. Stel je huidige abonnement loopt nog een jaar, en je sluit door middel van Early Renewal een nieuw tweejarig abonnement af dan loopt je abonnement nog drie jaar door. Bij een abonnement met telefoon betekend dit dat je dus ook nog drie jaar aan deze telefoon vast zit. Ook is het mogelijk je abonnement drie maanden later te laten starten. Je krijgt dan wel gelijk je nieuwe toestel mee. Dit scheelt in ieder geval drie maanden dubbele abonnementskosten. Wil je het abonnement toch eerder opzeggen dan betaal je een afkoopsom. Je betaalt dan de resterende maanden aan abonnementskosten (zonder korting) in een keer tot de einddatum van je contract.

Vier maanden voor einde contract verlengen bij Youfone

Wanneer je contract binnen nu en vier maanden afloopt is het mogelijk om het contract bij Youfone te verlengen. Het is mogelijk om je abonnement bij Youfone af te kopen, tenzij de je contract binnen twee maanden afloopt. Je betaalt dan de resterende abonnementskosten in een keer plus € 24,95 administratiekosten. Het opzeggen van een abonnement kan een maand voor het einde van de overeenkomst.

Telfort: 4 maanden voor einde contract verlengen mogelijk

Het is mogelijk je contract bij Telfort te verlengen wanneer deze binnen nu en 4 maanden afloopt. Het nieuwe abonnement gaat dan in op de dag dat het huidige abonnement afloopt. De opzegtermijn is een maand voor het einde van het contract. Wanneer je je abonnement eerder dan de afgesproken einddatum wil beëindigen, dan is het mogelijk om je abonnement af te kopen. Je betaalt dan alle resterende abonnementskosten na aftrek van eventuele kortingen op het abonnement. Er worden geen administratiekosten in rekening gebracht. De minimale afkoopsom bedraagt een maand van de abonnementskosten. Het afkopen van een abonnement is niet mogelijk als er een verlenging van het abonnement of nummerbehoud is aangevraagd. Ook mag je geen betalingsachterstand hebben. Wanneer je nog niet kan verlengen maar wel een nieuw toestel nodig hebt kan je uiteraard een los toestel kopen. Wanneer je Sim Only abonnement drie maanden of langer loopt is het mogelijk om gratis over te stappen naar een abonnement met toestel. Er worden geen overstap kosten gerekend. Bij het overstappen gaat een nieuwe contractperiode in.

Altijd maandelijks opzegbaar bij Ben

Contract Youfone verlengen en opzeggen Ben maakt onderscheid tussen maandabonnementen en 24 maanden abonnementen. Maandabonnementen zijn maandelijks opzegbaar. Een 24 maanden abonnement is opzegbaar als het contract binnen nu en drie maanden afloopt. Het is vanaf dat moment mogelijk om je abonnement te verlengen. Wanneer je je abonnement wil afkopen betaal je de resterende abonnementskosten in een keer. Als je op dat moment korting ontvangt vervalt deze. Je betaalt de standaardprijs. Deze kosten zijn het maandbedrag keer het aantal maanden dat je abonnement nog loopt. Het is ook mogelijk 3 maanden ná de ingang van een telefoon te kiezen voor ‘early renewal’ hierbij kan je een nieuw abonnement kiezen, je moet wél de resterende telefoonkosten in 1 keer betalen. Daarnaast is dit niet mogelijk bij een sim only abonnement, enkel bij een telefoonabonnement.

Geen administratiekosten bij Simyo

Simyo werkt met jaarabonnementen en maandelijks opzegbare abonnementen. De maandelijkse Sim Only abonnementen hebben uiteraard een opzegtermijn van een maand. Wanneer een abonnement voor de 25e van de maand wordt opgezegd, is het abonnement de volgende maand beëindigd. Bij een jaarabonnement kan een opzegging twee maanden van te voren worden ingediend. De opzegtermijn is hierbij ook een maand. Na afloop van het jaarabonnement is het abonnement maandelijks opzegbaar. Als je het contract afkoopt betaal je in een keer alle resterende abonnementskosten zonder korting. Simyo brengt hiervoor geen extra administratiekosten in rekening. Simyo is ook verkozen tot beste provider van 2015.

Vier maanden voor einde contract verlengen bij Tele2

Alle abonnementen kunnen vanaf vier maanden voor het einde van het contract worden verlengt. Wanneer het contract nog niet is verlopen kan het abonnement bij Tele2 tegen het einde van de contractduur worden opgezegd. Hierbij wordt een opzegtermijn van een maand gehanteerd. Wanneer het abonnement voortijdig wordt opgezegd worden de resterende abonnementskosten in een keer in rekening gebracht. Eventuele verkregen kortingen komen te vervallen. Er worden geen administratiekosten gerekend.

Hollandsnieuwe rekent geen administratiekosten

Contract verlengen of opzeggen bij Simyo Bij Hollandsnieuwe kan vanaf drie maanden voor het einde van de contractperiode het contract worden verlengt. Het is vanaf dat moment ook mogelijk om je contract op te zeggen. Het is niet mogelijk om je contract eerder kosteloos op te zeggen. Als je je abonnement wil afkopen betaal je dan ook de resterende abonnementskosten in een keer. Je betaalt hiervoor dan het laagste tarief. Er worden geen administratiekosten gerekend.

Maandelijks opzegbare abonnementen bij Ziggo

De mobiele abonnementen van Ziggo zijn maandelijks opzegbaar. Het vervroegd beëindigen of het verlengen van een abonnement is daarom niet aan de orde. Ziggo Mobiel is niet los af te sluiten. Het afsluiten van Ziggo Mobiel is alleen mogelijk wanneer en zolang ook een abonnement op Kabel TV en Radio van Ziggo loopt. Wanneer je overstapt naar een andere leverancier voor tv en radio, kan je je abonnement bij Ziggo mobiel behouden. Je betaald dan wel € 5 per maand extra.

Geen administratiekosten bij Simpel

De mobiele contracten bij Simpel hebben een looptijd van twee jaar. Vanaf het moment dat je abonnement bij Simpel binnen 90 dagen verloopt is het mogelijk om je contract bij Simpel te verlengen. Als je het contract wil opzeggen hanteert Simpel hiervoor een opzegtermijn van een maand voor het einde van het contract. Het is niet mogelijk het contract bij Simpel af te kopen.

Beste voorwaarden voor verlengen en opzeggen

Bij KPN is het mogelijk om zes maanden voor het einde van het contract te verlengen. Bij Telfort, Tele2 en T-Mobile is dit vier maanden. Het opzeggen van een abonnement kan bij alle providers tot een maand voor het eindigen van een contract. De totale kosten voor het vervroegd opzeggen van een abonnement vallen vaak duurder uit dan wanneer je het abonnement laat doorlopen en elke maand de abonnementskosten betaald. Het is in die gevallen goedkoper om dubbele abonnementskosten te betalen, en dus het huidige abonnement niet op te zeggen voordat een nieuw abonnement wordt afgesloten. Helaas is nummerbehoud hierbij niet mogelijk

KPN en Youfone brengen hiervoor opzegkosten in rekening. Afhankelijk van de reden van opzeggen is het dus de moeite waard om eerst naar andere oplossingen te kijken. Wanneer de telefoon bijvoorbeeld kapot is, is het vaak een goedkopere optie om zelf een nieuw toestel aan te schaffen en hier de huidige simkaart in te stoppen. Vodafone is de enige mobiele provider waarbij je wanneer jij wilt het contract kunt verlengen met een nieuwe mobiele telefoon. Bij T-mobile kan dit vanaf 3 maanden na ingangsdatum van het contract.