Contactmogelijkheden

Tenslotte zijn de contactmogelijkheden met de klantenservice onderzocht. Onder de klantenservice wordt allang niet meer alleen de telefonische klantenservice verstaan. Er wordt veel gebruik gemaakt van apps. Bijna iedere provider heeft een app met mogelijkheid om contact met de klantenservice te krijgen. Tijdens het onderzoek is gekeken hoeveel verschillende opties mogelijk zijn om in contact te kunnen komen met de provider en of het gemakkelijk te vinden is. De verschillende opties bestaan uit:

  • De telefonische klantenservice
  • Een forum waarop vragen gesteld kunnen worden
  • Een mail versturen
  • Via Whatsapp een vraag stellen
  • Sociale media zoals Twitter en Facebook

De beste provider van deze categorie

Opvallend is dat Simyo de meeste contactopties heeft. Zij gebruiken Twitter, een online forum, de telefonische service, Facebook, Whatsapp en een contactformulier. Dit is belangrijk omdat er dan op verschillende manieren vragen gesteld kunnen worden, waarmee meerdere doelgroepen geholpen kunnen worden. Niet elke klant kan namelijk gebruik maken van alle soorten sociale media.

KPN, Vodafone en Simyo zijn de providers waarbij de telefonische klantenservice gratis is. Dit geldt voor zowel bestaande als potentiële klanten.

Bij de andere providers verschilt dit nogal. Bij sommige mobiele providers betaal je als klant niets maar als potentiële klant wel. Je moet dan vaak een bedrag betalen per minuut. Voor het onderdeel klantenservice is Simyo de beste, op de voet gevolgd door KPN.

Bereik van de telefonische klantenservice

Als je wilt bellen met de telefonische klantenservice van jouw provider, dan kun je hieronder de openingstijden en de telefoonnummers vinden.

Beschikbaarheid Tarief Nummer geen klant Nummer al klant
Ma/vr 09:00 – 20:00
Za 09:00 – 18:00
Gebruikelijke belkosten 0207 5444 44 1200
Ma/vr 08:30 – 20:00 Gratis 0800 8007 1200
Ma/vr 09:00 – 18:00 Gratis voor klanten
Gebruikelijke belkosten geen klant
0900 0324 1200
Klant:
Ma/vr 08:00 – 20:00
Za 08:00 – 18:00
Geen klant:
Ma/vr 08:00 – 21:00
Za 09:00 – 20:00
Zo 09:00 – 18:00
Gratis 0800 0560 1201
24 / 7 Gratis 0800 0402 1200
Ma/vr 09:00 – 18:00 Gratis voor klanten
Gebruikelijke belkosten geen klant
088 2229 222 1200
Ma/vr 08:00 – 20:00
Za 09:00 – 17:30
Gratis voor Go abonnementhouders
Gebruikelijke belkosten overige
0800 7123 06 2400 1200
Ma/vr 08:00 – 17:00 Gratis voor klanten
Gebruikelijke belkosten geen klant
0900 0401 405 1200
Ma/vr 09:00 – 21:00
Za 10:00-17:00
Gebruikelijke belkosten 0881 0057 57 0881 0057 57
Ma/vr 10:00 – 18:00
Za 10:00-16:00
Gebruikelijke belkosten 0900 4321 321 1200

Twitter test

De klantenservice is niet zo uitgebreid getest als vorig jaar. Desondanks is wel getest hoe actief de providers op Twitter zijn. Dit hebben wij vooral gedaan omdat providers beweren dat ze actief op Twitter zijn. Echter is ons opgevallen dat sommige Twitter accounts niet up-to-date zijn. Vandaar dat de reactiesnelheid en antwoorden via Twitter getest zijn. Daarbij is de volgende vraag gesteld aan alle mobiele providers: “Wat is bij jullie de theoretische internetsnelheid?”

Youfone heeft geen Twitter account dus deze vraag kon niet aan deze provider gesteld worden. Hieronder is het resultaat van de test te zien.

Providers Volledigheid antwoord Responstijd
11
14
24
26
28
132
332
Geen antwoord
Geen antwoord
Geen antwoord
  • Responstijd is in minuten

Vodafone heeft net als vorig jaar ons doorverwezen naar de dekkingskaart. Zij stellen hierbij niet de vraag voor welke locatie ik dit te weten wil komen. Terwijl KPN uitgebreid antwoord geeft en daarbij vermeldt dat het verschilt per adres, is dat bij Vodafone dus niet het geval. Simyo geeft evenals KPN wel een uitgebreid antwoord. Zij stellen vast dat de snelheid in de praktijk afhankelijk is van het type telefoon, drukte op een zendmast en de dekking in een bepaald gebied. Hierin schiet Vodafone aldus te kort met het gegeven antwoord.