Beste mobiele provider van 2017

Gepubliceerd op maandag 27 februari 2017 15:55

Bestemobieleproviders.nl doet elk jaar onderzoek naar de beste mobiele provider van Nederland. Met dit onderzoek leggen wij verslag van de stand van zaken in de telecommarkt en bepalen daarbij welke provider de beste van Nederland is. Het onderzoek geeft inzicht in de drie belangrijkste aspecten: prijs, klantenservice en het netwerk van mobiele providers. Daarnaast gaat het onderzoek ook in op de ontwikkelingen in de telecommarkt en hoe de mobiele providers hierop reageren.

Tele2 bekroond tot beste mobiele
provider van 2017

Tele2 winnaar beste mobiele provider 2017

Lees het complete onderzoek


» Goedkoopste provider » Provider met de beste klantenservice » Provider met het beste netwerk » Beste mobiele provider van 2017

Opzet van het onderzoek

Het onderzoek naar de beste mobiele provider van 2017 wordt uitgevoerd aan de hand van de drie belangrijkste aspecten voor een gebruiker. Dit zijn: prijs, klantenservice, en het netwerk van mobiele providers. De prijzen van de goedkoopste mobiele provider van 2017 zijn onderzocht over de periode 2016 tot en met 2017. Het gaat hierbij om de provider die over heel 2016 en 2017 tot nu toe het goedkoopste was en naar verwachting in 2017 ook goedkoop zal blijven. Het onderzoek naar de goedkoopste provider richt zich op de categorieën klein-, gemiddeld- en groot verbruik. Per categorie is bepaald welke provider het goedkoopste is.

Het onderzoek beoordeeld het netwerk van de providers op basis van de huidige en toekomstige dekkingskaarten, downloadsnelheid en toekomstige netwerkontwikkelingen. Het onderdeel Klantenservice is getoetst door de klantenservice te bellen als consument en vragen te stellen over de service van de mobiele provider. Daarnaast is ook de responsetijd en de kwaliteit van de antwoorden van de online klantenservice getoetst. Het telefonisch onderzoek naar de klantenservice heeft plaatsgevonden in januari en begin februari 2017. Dezelfde vragen zijn telkens drie keer aan de klantenservice van iedere provider gesteld gedurende verschillende periodes van de dag. Het onderzoek naar de online klantenservice heeft plaatsgevonden in begin februari 2017. Bij het online onderzoek is dezelfde vraag op het hetzelfde tijdstip via Twitter aan alle providers gesteld.

De goedkoopste mobiele providers

In de loop van 2016 zijn er veel verschillende aanbiedingen en acties geweest bij de mobiele providers. Hollandsnieuwe, Youfone en Tele2 zijn de mobiele providers die gedurende 2016 consequent goedkope mobiele abonnementen aanboden. KPN geeft hoge kortingen op de KPN compleet abonnementen waarbij het totaalpakket van internet, televisie, telefonie en mobiele telefonie wordt afgenomen.

Anno 2017 zijn er een hoop prijzen en bundels aangepast ten opzichte van vorig jaar. Voor ieder soort gebruik van de telefoon is een andere provider het goedkoopste. Bij het bepalen van de goedkoopste provider van 2017 wordt er uitgegaan van drie categorieën.

1
Goedkoopste provider voor klein verbruik: onder de 100 belminuten en een datalimiet van 500 MB.
2
Goedkoopste provider voor gemiddeld verbruik: 100 belminuten en 1,5 GB datalimiet met 4G internet.
3
Goedkoopste provider voor groot verbruik: Onbeperkt bellen en 10 GB datalimiet met 4G internet.

De cijfers voor het gemiddelde verbruik zijn afkomstig uit het kwartaalonderzoek van de ACM, de cijfers voor klein en groot verbruik zijn afgeleide waardes. Wanneer een provider geen abonnement aanbiedt dat overeenkomst met het geschetste verbruik is er (wanneer aanwezig) gekeken naar het eerstvolgende passende abonnement.

Goedkoopste provider voor klein verbruik

Simpel, de goedkoopste mobiele provider voor klein verbruik

Bij de abonnementen voor kleinverbruikers zijn de prijzen van abonnementen met een kleine internet- (500 MB) en belbundel (ongeveer 100 minuten) vergeleken. Dit zijn niet de allerkleinste abonnementen die providers aanbieden, de meeste providers hebben ook abonnementen waar alleen mee kan worden gebeld of worden geïnternet. Omdat de doelgroep voor deze abonnementen erg klein en bovendien zeer specifiek is zijn deze niet meegenomen in het onderzoek. De prijzen van deze abonnementen zijn terug te vinden op de goedkoopste provider pagina.

Simpel is de goedkoopste provider voor klein verbruik met een abonnement van 100 belminuten en 1 GB voor € 7,50 per maand. Ben biedt een vergelijkbaar abonnement aan. Het abonnement van Ben kost ook € 7,50 per maand en omvat 100 belminuten en 500 MB. Hoewel beide abonnementen toereikend zijn voor klein verbruik krijg je bij Simpel meer waar voor je geld.

Goedkoopste provider voor gemiddeld verbruik

Ben, de goedkoopste mobiele provider voor gemiddeld verbruik

De goedkoopste provider voor het gemiddelde verbruik in 2017 is Ben. Voor 11 euro per maand krijgt men 1,5 GB data met 4G internet en 100 belminuten / smsjes. Youfone biedt eveneens een abonnement aan met 1,5 GB 4G data en 100 belminuten / smsjes. Bij Youfone is dit abonnement geprijsd op 12 euro per maand.

Hollandsnieuwe heeft een vergelijkbaar abonnement met 1500 MB / SMS / belminuten voor 12 euro per maand. Echter hanteert Hollandsnieuwe als enige provider een gedeelde bundel waarbij data en bellen niet zijn gescheiden. Om deze reden is dit abonnement van Hollandsnieuwe net niet toereikend wanneer er wordt uitgegaan van gemiddeld verbruik. Een groter abonnement van Hollandsnieuwe biedt 2000 MB / SMS / belminuten voor 13 euro per maand. Dit abonnement is na Ben en Youfone het goedkoopste abonnement voor gemiddeld verbruik.


Goedkoopste provider voor groot verbruik

Voor groot verbruik zijn de abonnementen met onbeperkt bellen en 10 GB aan data (ongeveer 6x gemiddeld verbruik) naast elkaar gelegd. De keuze uit providers is bij abonnementen voor grootverbruikers een stuk kleiner. Waar in de vorige twee categorieën alle providers een passend abonnement aanbieden blijven voor de grootverbruikers alleen de mobiele providers Tele2, KPN, Youfone, Vodafone en T-Mobile over met een abonnement van rond de 10 GB. De overige mobiele providers bieden nog geen passend abonnement aan voor het geschetste verbruik. Simpel en Hollandsnieuwe bieden op het moment van schrijven zelfs alleen nog abonnementen aan van maximaal 2 GB per maand.

Tele2, de goedkoopste mobiele provider voor groot verbruik

Tele2 heeft voor grootverbruikers het goedkoopste abonnement,: 10 GB data en onbeperkt bellen voor 25 euro per maand. Daaropvolgend Vodafone met 12 GB voor 27 euro en Youfone en T-Mobile met 10 GB data voor 28 euro per maand.

Naar verwachting zullen mobiele providers zoals Hollandsnieuwe, Tele2 en Ben over heel 2017 goedkoop blijven. KPN en Vodafone zullen inzetten op tijdelijk goedkope mobiele abonnementen en mobiele provider T-Mobile zal haar nieuwe unlimited abonnement blijven promoten.


Onderzoek naar de klantenservice

Het onderzoek naar de klantenservice bestaat uit twee delen: als eerst is er onderzoek gedaan naar de telefonische klantenservice die elke provider aanbiedt, daarnaast is ook de online klantenservice van elke provider onderzocht.

Telefonisch onderzoek naar de klantenservice van mobiele providers

Het telefonische onderzoek beoordeeld de klantenservice van mobiele providers op de volgende aspecten: gemak van het keuzemenu, het aantal keren in de wacht, de totale wachttijd en de dienstverlening van de klantenservice. De dienstverlening van de klantenservice is bepaald door de medewerkers te toetsen op klantvriendelijkheid, deskundigheid en eerlijkheid. Elke provider werd meerdere keren gebeld, in de ochtend, middag en avond. Omdat de klantenservice van de providers Ben, Youfone en Hollandsnieuwe voor 18:00 sluiten is in het onderzoek het tijdvak vanaf 16:30 gehanteerd als avond.

Klantvriendelijkheid Eerlijkheid Deskundigheid Wachttijd* in de wacht**
Tele2
5
5
3
913 70,33
Vodafone
4
5
4
817 70,33
KPN
4
5
5
719 80
Telfort
3
4
4
627 70,33
Youfone
4
3
4
531 70,33
Simyo
5
3
4
469 70,66
Simpel
3
3
5
31

.

12
51
Hollandsnieuwe
5
4
5
21

.

32
70,33
Ben
4
4
4
11

.

81
41,33
T-Mobile
4
5
2
05

.

74
60,66

* Wachttijd in seconden. ** Gemiddeld aantal keren in de wacht.

Resultaten van het telefonische onderzoek

Het beoordelen van de klantenservice begint al voordat er daadwerkelijk met de klantenservice is gesproken. Elke provider maakt namelijk gebruik van een zogenaamd keuzemenu om door te verbinden naar de juiste afdeling. Het bedieningsgemak van dit keuzemenu laat bij sommige providers te wensen over. Zo is het bij de providers Tele2, Telfort, Simpel, Hollandsnieuwe en Ben niet mogelijk om na een verkeerde keuze weer terug te keren naar het hoofdmenu. Dit heeft als gevolg dat het nummer van de klantenservice opnieuw moet worden gedraaid.

De beste mobiele provider als het op wachttijd aankomt is Tele2. De gemiddelde wachttijd bedraagt slechts 13 seconden. Mobiele providers Vodafone en KPN ontlopen Tele2 niet veel met een gemiddelde wachttijd van respectievelijk 17 en 19 seconden. Alle drie de providers scoren uitstekend en doorgaans wordt men direct te woord gestaan.

Aan de onderkant van de tabel zijn de providers Ben en T-Mobile terug te vinden. Bij Ben staat men gemiddeld 3 minuten in de wacht. T-Mobile is hekkensluiter met een gemiddelde wachttijd van maar liefst 9,5 minuten. Terugkijkend op het onderzoek van 2016 zijn de wachttijden beduidend korter geworden. De langste wachttijd bij Hollandsnieuwe bedroeg toen 38 minuten.

Online onderzoek naar de klantenservice van mobiele providers

Ook het aantal keren dat een klant wordt doorverbonden en in de wacht wordt gezet is meegenomen in het onderzoek. Alleen bij provider KPN werden we niet in de wacht gezet om de gestelde vragen te kunnen beantwoorden. Het gemiddeld aantal keren dat je in de wacht wordt gezet loopt niet ver uit elkaar. KPN wordt gevolgd door Vodafone, Hollandsnieuwe, Tele2, Telfort en Youfone waar men gemiddeld 1 op de 3 keer in de wacht word gezet. Bij Ben wordt men het vaakst in de wacht gezet. Tijdens het onderzoek zette Ben ons in 3 gesprekken 4 keer in de wacht en scoort daarmee het slechts als het aankomt op het aantal keren dat men in de wacht wordt gezet.

In het onderzoek is ook de deskundigheid van de klantenservice getoetst. Dit werd gedaan aan de hand van een scenario waarbij advies werd gevraagd over het af sluiten van een abonnement om mee te bellen en gebruik te kunnen maken van Facebook, Whatsapp en Nu.nl. Voor normaal gebruik van deze diensten is een databundel rond de 1 GB meer dan voldoende. De providers Tele2 en T-Mobile gaven een advies dat op geen enkele manier als juist kan worden geïnterpreteerd. Zo werd bij Tele2 onder andere een abonnement van 4 GB en een abonnement van 8 GB geadviseerd. Bij T-Mobile werd er tweemaal geadviseerd om een abonnement van 5 GB af te sluiten voor bovenstaand verbruik. Om deze reden scoren beide providers lager op het gebied van deskundigheid.

Ook de klantvriendelijkheid van de klantenservice werd aan de test onderworpen. Een opvallend detail bij dit onderdeel is dat weinig klantenservice medewerkers de naam van de klant weten te onthouden. Het niet laten uitpraten van de klant was voor de klantenservice van Telfort een van de mindere punten hierdoor werd er veelvuldig informatie verschaft over vragen die nooit zijn gesteld en duurt het gesprek met de klantenservice een stuk langer. Bij Simpel ging men juist heel rap door de vragen heen, waardoor je moest blijven doorvragen om een volledig antwoord op de vraag te krijgen. Deze providers scoren dan ook lager als het gaat om klantvriendelijkheid. De klantenservice van Tele2 en Vodafone laten de klant juist wel uitspreken en denken het actiefste mee bij het beantwoorden van de vragen.

Als laatste is er een vergelijking gemaakt op basis van de kosten en de bereikbaarheid van alle mobiele providers. Qua bereikbaarheid steekt KPN er met kop en schouders bovenuit. KPN is de enige provider met een 24/7 klantenservice, de klantenservice brengt geen kosten in rekening. Ben heeft de minst ruime openingstijden en kan worden bereikt op werkdagen tussen 9 en 5 gevolgd door Youfone (9 tot 17:30) en Hollandsnieuwe (9:00 tot 18:00). Telfort brengt consumenten het hoogste bedrag in rekening: 50 eurocent per gesprek plus de gebruikelijke belkosten.

Online onderzoek naar de klantenservice van mobiele providers

Online onderzoek naar de klantenservice van mobiele providers

Alle mobiele providers bieden ook een vorm van online klantenservice aan. Van deze vormen is volgens de providers Twitter het medium met de snelste responsetijd. Dat de online klantenservice gericht is op een andere doelgroep dan de telefonische klantenservice blijkt uit het nogal frivole taalgebruik.

Volledigheid antwoord Responsetijd*
KPN
1
325
Ben
2
312
Tele2
2
316
Hollandsnieuwe
2
320
T-Mobile
2
3150
Vodafone
3
38
Simyo
3
39
Simpel
3
333
Youfone
3
363
Telfort
3
3100

* Responsetijd in minuten.

Mobiele provider met de beste klantenservice van 2017

KPN, provider met de beste klantenservice

De beste telefonische klantenservice op basis van alle informatie uit het onderzoek is de klantenservice van KPN. De provider komt op het gebied van deskundigheid, eerlijkheid en het bedienginsgemak van het keuzemenu als beste uit het onderzoek naar voren. Gemiddeld scoort KPN daarmee het hoogst van alle providers. De telefonische klantenservice van KPN scoort qua wachttijd ook uitstekend met een gemiddelde wachttijd van 19 seconden. De klantenservice van Tele2 en Vodafone komen uit op plaats 2 en 3.

Tevens is KPN ook de enige provider die de door ons gestelde vraag op twitter wist te beantwoorden in één bericht (140 karakters op twitter) zonder daarbij door te hoeven verwijzen naar de website. Ook de online responsetijd van 25 minuten is erg snel.


Onderzoek naar het beste netwerk

Nederland kent vier netwerkbeheerders: KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2. Deze providers beheren hun eigen netwerk. Alle andere providers zijn zogenaamde MVNO’s deze huren de diensten van de bovenstaande providers. Op de overzichtspagina is terug te vinden bij welke van de vier netwerkbeheerders de MNVO’s haar diensten afnemen. De dekkingskaarten maken het mogelijk om de dekking per provider op postcodeniveau te raadplegen.

De laatste frequentieveiling gehouden door de Nederlandse overheid heeft plaatsgevonden in december 2012. De veiling had betrekking op meerdere frequenties op het 3G en 4G netwerk. Momenteel hebben KPN, Vodafone T-Mobile en Tele2 alle frequenties in bezit. In onderstaand overzicht is een verdeling van de frequenties per provider terug te vinden.

800 MHz 900 MHz 1800 MHz 2600 MHz

Lage frequenties bieden beter bereik dan de hogere frequenties, lagere frequenties dringen beter door in gebouwen en obstructies. Ook de maximale afstand dat een signaal kan reizen ligt verder bij de lagere frequenties. In de praktijk betekend dit dat er minder zendmasten nodig zijn op de lagere frequenties. Hogere frequenties hebben een snellere doorvoertijd waardoor er ook beter bereik is op plekken waar veel mensen aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een groot festival.

Door tegelijkertijd gebruik te maken van meerdere frequenties is het mogelijk om nog hogere download en uploadsnelheden te halen. Het gecombineerd gebruiken van frequentiebanden heet carrier aggregation en heeft de aanduiding 4G+. Alle providers zijn op het moment bezig met de uitrol van 4G+ en gebruiken daar nu twee frequentiebanden voor. De maximale theoretische downloadsnelheid met twee frequentiebanden is ongeveer 300 Mbit/s.

Landelijke 4G dekking

Waar KPN, Vodafone en T-Mobile al geruime tijd landelijke 4G dekking aanboden is daar in de loop van 2016 Tele2 bijgekomen. Alle mobiele hoofdproviders bieden in 2017 landelijke 4G dekking aan.

De mobiele providers T-Mobile en Vodafone geven naast de huidige dekking ook het dekkingsgebied over een periode van 3 maanden aan. Dit is een waardevolle toevoeging waar ook de andere providers hopelijk snel mee zullen komen. T-Mobile doet dit voor het complete 4G netwerk en Vodafone alleen voor het 4G+ netwerk. Op de dekkingskaarten zijn de huidige dekking van de hoofdproviders en de dekking over 3 maanden terug te vinden bij het 4G netwerk van T-Mobile en het 4G+ netwerk van Vodafone.

4G snelheden per netwerk

Maximale downloadsnelheid in megabit per seconde.


Bovenstaande staafdiagram toont een vergelijking tussen 4G snelheden van de mobiele providers. De genoemde internetsnelheid is de door de provider geteste maximale downloadsnelheid. Youfone heeft het snelste 4G netwerk met een downloadsnelheid van 256 Mbit/s, gevolgd door de providers KPN, Vodafone en Tele2 die een downloadsnelheid hebben van 225 Mbit/s. Aan de onderkant van de diagram staan de providers Ben en Simpel met een downloadsnelheid respectievelijk 75 Mbit/s en 25 Mbit/s.

Status van VoLTE

VoLTE staat voor Voice over LTE en maakt het voeren van telefoongesprekken over een 4G verbinding mogelijk. VoLTE biedt een aantal voordelen ten opzichte van traditioneel bellen. De belangrijkste voordelen van VoLTE zijn de betere gesprekskwaliteit en de snelle verbindingstijd van gesprekken, ook wel de ‘call setup time’ genoemd.

Op het moment van schrijven hebben alle vier de netwerkbeheerders VoLTE geactiveerd op hun 4G-netwerk. Bij Tele2 zijn er inmiddels 340.00 gebruikers van VolTE actief, bij Vodafone zijn dit 90.000 gebruikers. Hoewel KPN en T-Mobile nog geen exacte cijfers hebben bekendgemaakt is de schatting dat KPN enkele honderdduizend gebruikers van VoLTE heeft. T-Mobile zit momenteel nog in de testfase van VoLTE en is beschikbaar voor een kleine groep klanten. Een tijdstip voor een grotere uitrol bij T-Mobile is nog niet bekend.

Vodafone en KPN kozen voor een gefaseerde uitrol van VoLTE, Vodafone startte afgelopen augustus een test onder driehonderd klanten. Sinds november zet de mobiele provider stapsgewijs VoLTE aan. Klanten ontvangen een bericht zodra ze gebruik kunnen maken van VoLTE bij Vodafone. KPN begon eind oktober met de uitrol van VoLTE, daarnaast zet ook KPN zet haar klanten stapsgewijs over naar de nieuwe standaard. Geleidelijk worden er groepen gebruikers overgezet net als bij Vodafone ontvangen klanten een bericht zodra ze zijn overgezet. Tele2 biedt sinds medio december alle klanten de mogelijkheid om via VoLTE te bellen daarmee is Tele2 de andere providers een stapje voor.

VoLTE werkt in de huidige fase alleen tussen twee geschikte smartphones binnen hetzelfde netwerk. De volgende ontwikkeling is dat VoLTE kan worden ingezet om te bellen naar vaste nummers en andere mobiele netwerken. De uitrol van VoLTE in 2017 ziet er als volgt uit:

KPN Vodafone Tele2 T-Mobile
Gefaseerde uitrol over 2017 Gefaseerde uitrol over 2017 Volledig beschikbaar Testfase

Goedkoop internetten en bellen in de EU

De Europese Unie stemde met grote meerderheid voor een wetswijziging die er voor moet zorgen dat roamingskosten binnen Europa gaan verdwijnen. Met als gevolg dat mobiele providers geen extra kosten meer in rekening mogen brengen voor het bellen, sms’en of internetten met mobiele abonnementen binnen Europa. De wetswijziging treedt vanaf 1 juli 2017 in werking, vanaf deze datum kan er gebruik worden gemaakt van mobiele abonnementen in heel Europa voor dezelfde tarieven als in Nederland.

Het verdwijnen van de roamingskosten betekend dat Europeanen vanaf 15 juni 2017 gebruik kunnen maken van hun bel- en internetbundel voor hetzelfde tarief als in het thuisland. Mobiele providers krijgen wel de mogelijkheid om maatregelen te treffen wanneer er sprake is van misbruik. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om een goedkoop abonnement af te sluiten in Letland en deze vervolgens alleen in Nederland te gebruiken.

Een recente ontwikkeling is dat telecomaanbieders hun bundels steeds vaker ook uitbreiden voor het gebruik van de telefoon in het buitenland zonder bijbetaling. Daarmee lopen ze vooruit op regelgeving die in juni 2017 van kracht wordt. KPN, Vodafone en T-Mobile zijn de wetswijziging al voor en bieden vanaf heden de lagere tarieven binnen Europa aan.

Het streamen van Muziek

Het streamen van muziek

Een voortzettende ontwikkeling is het (datavrije) aanbod van muziekstreamingsdiensten. Momenteel bieden KPN, Vodafone en KPN een abonnement aan in combinatie met een muziekstreamingsdienst. De ACM stelt dat het datavrije muziekaanbod van T-Mobile in strijd is met de wet Netneutraliteit. T-Mobile blijft de abonnement in huidige vorm minimaal aanbieden tot er een definitieve uitspraak zal komen van de hoge raad. Bij KPN krijgt men toegang tot Spotify premium bij een KPN compleet abonnement. Vodafone biedt klanten van Vodafone black een gratis Napster abonnement aan. De muziekstreamingdiensten van Vodafone en KPN zijn niet datavrij en zijn alleen bij de duurste abonnementsvormen gratis.

Mobiele provider met het beste netwerk

Op het gebied van 4G dekking doen de provider nauwelijks voor elkaar onder. Alle providers bieden landelijke dekking aan, wel raden we aan om de dekkingskaart te raadplegen gezien het kan zijn dat een bepaalde provider net iets beter bereik heeft in een buitengebied. Het 2G / 3G netwerk wordt gebruikt wanneer je toestel geen 4G ondersteund of wanneer er onvoldoende 4G bereik is. KPN, Vodafone, en T-Mobile hebben een landelijk dekkend 2 en 3G netwerk. Mobiele provider Tele2 heeft geen eigen 3G netwerk maar maakt voor 3G gebruik van de diensten van T-Mobile. Het is bij Tele2 niet mogelijk om als nieuwe klant alléén gebruik te maken van het 3G netwerk.

De providers KPN, Vodafone en T-Mobile bieden allemaal een gratis muziekdienst aan bij de duurdere abonnementen. Ook lopen alle bovenstaande provider voor op de aangekondigde afschaffing van de roamingskosten waardoor het vanaf heden als mogelijk is om tegen het gebruikelijke tarief te internetten en bellen binnen Europa.

KPN, mobiele provider met de beste klantenservice

Youfone is de provider met de hoogste internetsnelheid van 256 Mbit/s gevolgd door KPN, Vodafone en Tele2 die een downloadsnelheid hebben van 225 Mbit/s.

De provider met het beste netwerk is KPN. Deze provider kenmerkt zich door een combinatie van een landelijk dekkend netwerk, een gratis muziekdienst en hoge downloadsnelheden van 225 Mbit/s. Daarnaast maken de providers Telfort, Simyo en Youfone gebruik van dit netwerk wat zorgt voor het meeste diverse aanbod van alle mobiele providers.


De beste mobiele provider van 2017

Tele2 winnaar beste mobiele provider van 2017

Op basis van alle onderzoeksresultaten is Tele2 de beste mobiele provider van 2017. Tele2 heeft in 2016 hard aan de weg getimmerd en het resultaat laat zich zien. In maart 2016 bereikte de provider landelijke 4G dekking in combinatie met een hoge maximale downloadsnelheid van 225 Mbit/s. Tele2 bood in 2016 consequent goedkope abonnementen aan en komt ook in het onderzoek naar prijs voor grote abonnementen in 2017 als goedkoopste provider naar voren. Op het gebied van klantenservice staat Tele2 op plaats twee en laat alleen KPN voor zich. Met een bovengemiddelde score op de meeste geteste onderdelen is Tele2 uitgeroepen tot de beste mobiele provider van 2017.