Mobiele provider T-Mobile Nederland wordt nu niet verkocht

Er doen al enkele maanden geruchten de ronde dat T-Mobile Nederland zou worden verkocht. Nadat vorige week echter bekend werd dat de mobiele providers Vodafone en Ziggo samen verder willen in een joint-venture, heeft de topman van Deutsche Telekom op 22 februari aangekondigd dat de Nederlandse divisie voorlopig niet in de etalage zal worden gezet. Toch zijn er diverse redenen waarom de verkoop van de Nederlandse mobiele provider nu gunstig zou kunnen zijn voor het Duitse moederbedrijf.

Tim Hoettges, CEO Deutsche Telekom, verklaarde op 22 februari tegenover Bloomberg TV dat ze ‘op dit moment’ niet van plan zijn het Nederlandse onderdeel van T-Mobile te verkopen. Wel zei de topman dat het bedrijf mogelijkheden ziet om ‘andere deals in Nederland te overwegen’. Volgens Bloomberg werd er aanvankelijk op de Nederlandse divisie van T-Mobile geboden door private-equity firma’s Warburg Pincus LLC en Apollo Global Management, maar deze biedingen voldeden volgens Hoettges niet aan de verwachtingen. Waarom zou het voor Deutsche Telekom interessant kunnen zijn om T-Mobile Nederland nu in de verkoop te doen?

Positie T-Mobile ten opzichte van andere mobiele providers

Allereerst gaat het mobiele provider T-Mobile in Nederland niet bepaald voor de wind. De telecomprovider verloor vorig jaar ruim 15 procent van de omzet. In totaal bedroeg de omzet van T-Mobile in 2015 1,5 miljard, de omzetdaling bedroeg zo’n 200 miljoen euro. In de onderstaande grafiek die NRC op 4 januari j.l. publiceerde zijn de omzet en het klantenbestand van de vier grote providers weergegeven.

Klanten mobiele providers Bron: NRC

Daarnaast is de ontwikkeling van het aantal klanten van T-Mobile in Nederland ook niet al te rooskleurig. Uit onderzoek van Bloomberg blijkt dat de mobiele provider op de Nederlandse markt flinke verliezen heeft geleden als het gaat om het aantal abonnees. Op de onderstaande grafiek is te zien dat T-Mobile de afgelopen drie jaar meer dan 1 miljoen klanten verloor.

Klanten mobiele provider T-Mobile Bron: Bloomberg

Totaal aantal klanten T-Mobile gedaald in 2015

In een reactie op de cijfers van Bloomberg laat T-Mobile woordvoerder David van Eeghen weten deze cijfers ‘ongenuanceerd’ te vinden. volgens Van Eeghen was de daling van het aantal klanten tussen 2013 en 2014 minder groot dan Bloomberg aangeeft, dit komt doordat T-Mobile in 2014 dochterprovider Simpel verkocht, met 226.000 klanten. Dit verkochte aantal klanten is volgens T-Mobile ten onrechte opgeteld bij het aantal vertrokken klanten, aldus Van Eeghen. Uit cijfers van T-Mobile blijkt dat het aantal klanten dat vertrekt de afgelopen is afgenomen. In het onderstaande overzicht is te zien hoe de ontwikkeling van het klantenbestand zich volgens T-Mobile laat vergelijken met het klantverloop dat Bloomberg heeft gepubliceerd. Van Eeghen stelt dat de afname van het totale aantal klanten bij T-Mobile voornamelijk kan worden verklaard door vertrekkende prepaid klanten. Uit de jaarcijfers van het bedrijf, die op 25 februari zijn gepubliceerd, blijkt dat het aantal klanten met een abonnement is gestegen met 40.000 tot een totaal van 2,8 miljoen. Het totaal aantal klanten van T-Mobile daalde in 2015 echter met 135.000 tot 3,67 miljoen.

Jaar Aantal klanten volgens Bloomberg Aantal klanten volgens T-Mobile
2013 4.450.000 4.145.000
2014 3.900.000 3.812.000
2015 3.677.000

Brutowinst T-Mobile daalt met 26 procent naar 500 miljoen euro

Uit de jaarcijfers die de mobiele provider heeft gepubliceerd blijkt verder dat zowel de omzet als de brutowinst is gedaald ten opzichte van 2014. Afgelopen jaar werd een omzet behaald van 1,39 miljard euro, een flinke afname ten opzichte van de 1,55 miljard euro die het telecombedrijf in 2014 wist te boeken. De EBITDA, T-Mobiles benaming van de brutowinst, daalde in 2015 ook fors. Waar T-Mobile in 2014 nog 630 miljoen euro winst maakte, was dat in 2015 nog maar 500 miljoen euro. Dat is een daling van 26 procent ten opzichte van het vorige boekjaar.

Concurrentie tussen mobiele providers vergroot

T-Mobile zal de komende tijd meer concurrentie te verduren krijgen op de Nederlandse telecommarkt. Prijsvechter Tele2 biedt al enige tijd abonnementen aan met 4G en hele grote databundels. Wie een abonnement afsluit met onbeperkt bellen en de grootste databundel in combinatie met de Samsung Galaxy S6 32 GB krijgt bij de mobiele provider een aantrekkelijker aanbod dan bij T-Mobile. Bij T-Mobile krijgen klanten namelijk een databundel van 12 GB voor 32,50 euro, terwijl voor 2,50 euro extra per maand een Tele2 abonnement te krijgen is met 24 GB: dubbel zoveel data dus voor slechts een kleine meerprijs. Ook de concurrentie met KPN is voor T-Mobile niet eenvoudig. De omzet van KPN is vele malen hoger dan die van T-Mobile, waardoor KPN een dominante positie inneemt op de telecommarkt. De prijs die consumenten betalen bij de mobiele providers KPN en T-Mobile loopt daarbij niet heel ver uiteen. Voor een iets hogere prijs krijgen klanten van KPN bovendien dekking via het beste netwerk van Nederland. Hieronder zijn de prijzen te zien van tweejarige abonnementen met de grootste databundel bij T-Mobile, KPN en Tele2. Hieruit blijkt dat Vodafone het goedkoopste abonnement aanbiedt in combinatie met de Samsung Galaxy S6, de totale kosten zijn bij deze provider het laagst. Tele2 biedt het abonnement aan met de grootste databundel.

Bundel Kosten per maand Kosten eenmalig* Totale kosten
Onbeperkt min/sms
7 GB
€ 37,- € 274,23 € 1162,23
Onbeperkt min/sms
12 GB
€ 32,50 € 424,14 € 1204,14
Onbeperkt min/sms
24 GB
€ 35,- € 414,- € 1254,-
Onbeperkt min/sms
10 GB
€ 59,- € 34,23 € 1450,23
*Toestel- en aansluitkosten en thuiskopieheffing

Deutsche Telekom wil schuld verminderen en frequenties kopen

Dan is er nog het grensoverschrijdende belang van Deutsche Telekom op de wereldwijde telecommarkt dat zou kunnen resulteren in de verkoop van de Nederlandse dochter T-Mobile. Deutsche Telekom wilde T-Mobile Nederland in oktober al verkopen om de schuldenlast te verlichten en om geld op te halen voor de aankoop van mobiele frequenties in de Verenigde Staten, zo wisten ingewijden destijds te melden. Dit belang, gecombineerd met de bovengenoemde factoren; verminderde omzet, minder klanten en toegenomen concurrentie op de Nederlandse telecommarkt, zou er weleens toe kunnen leiden dat T-Mobile alsnog wordt verkocht. Maar voor die tijd zal vermoedelijk eerst het stof moeten neerdalen na de joint-venture tussen Vodafone en Ziggo.

Deutsche Telekom trad in 2000 toe tot de mobiele telecommarkt in Nederland, door mee te delen in de joint-venture tussen de aanbieders Belgacom en Tele2 Denemarken. Deze combinatie werd in 2003 omgedoopt tot T-Mobile Nederland toen Deutsche Telekom de volledige joint-venture opkocht.

Kevin Mol

UX-Designer Kevin Mol
Kevin Mol werkt al ruim 5 jaar bij bestemobieleproviders.nl. Sinds dag 1 is hij bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de website. Hij wil weten waar bezoekers echt naar opzoek zijn & hoe je de bezoekers het beste kunt helpen om de beste provider te vinden
Lees meer over

Andere bezoekers bekeken ook:

23 januari 2020
T-Mobile begint met het verkopen van 5G abonnementen
T-Mobile komt in februari met een 5G Unlimited abonnement. Dit abonnement is €...
Lees het volledige artikel
27 augustus 2019
T-Mobile biedt als eerste eSIM in Nederland aan
T-Mobile biedt als eerste mobiele provider eSIMs aan. Dit is de nieuwe generatie...
Lees het volledige artikel

Meer over: